Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Magna Carta II


Door NickPeters op 13-11-2009 om 10:18
Bron: Gamed.nl

In de wereld van Japanse RPG´s staan verhalen centraal. We hebben het ene epische verhaal na het andere voorbij zien komen en je kunt je afvragen of er nog een verhaal is dat niet is verteld. Het staat buiten kijf dat een scriptschrijver tegenwoordig over een grote dosis creativiteit moet beschikken. Nu kun je als bedrijf op zoek gaan naar dergelijke wonderen, of je kunt je erbij neerleggen en voor het meest standaard verhaal gaan waarbij alle clichés de revue al gepasseerd zijn. Welkom bij Magna Carta II.

Magna Carta II is eigenlijk alweer het derde deel in de serie, maar daar zullen we niet moeilijk over doen. De game is een Japanse RPG, waarbij de speler in real-time het gevecht aangaat. Om gelijk een dieptepunt te noemen: het verhaal is zo standaard, zo voorspelbaar, dat het bijna pijnlijk wordt. Een jongen genaamd Juto is zijn geheugen verloren en werd in de armen genomen door Melissa. Er is een gevecht gaande tussen de Northern Forces en de Southern Forces, waardoor een veldslag plaatsvindt. Hierbij verliest Melissa haar leven, Juto voegt zich vervolgens bij de zuiderlingen om wraak te kunnen nemen. Klinkt allemaal erg bekend toch?

Juto heeft een diepe kracht in zich, welke nog niet onder controle is. Het is dus zaak om langzaam met je groep missies uit te voeren, tot het moment daar is om Melissa te wreken. De groep bestaat uit onder andere een prinses en een pedofielvriendelijk twaalfjarig meisje, welke in het bezit is van een volwassen lichaam. Inclusief schaars pakje. Ook krijgt de speler een Trewa onder de knoppen, dit grote beest doet me verdacht veel denken aan de Taurens in World of Warcraft. Deze Trewa is wel gelijk het meest interessante personage in de game. Zijn uitspraken stralen een soort van ervaring en kalmte uit welke het onrustige zooitje een beetje in balans houdt.



Buiten de hoofdqueeste zullen er ook tallen van extra missies op het pad van de speler komen, maar deze zijn niet bijster origineel en bestaan vaak uit het ophalen van item X of het verslaan van monster Y. Het vreemde is dat ik gedurende het hele spel een soort van Final Fantasy X vibe heb gevoeld; Tidus verloor zogenaamd ook zijn geheugen, waarna hij op een eiland strandde. Het gehele slappe verhaal heeft ergens wel wat weg van games die je al gespeeld hebt. Het is zelfs zodanig erg dat de enige grote twist in de game te cliché voor woorden is. Erg jammer, deze voorspelbaarheid geeft namelijk een nare draai aan het spel. Door de vele conversaties zul je immers nooit verrast worden.

Het beste aan Magna Carta II is het vechtsysteem, dit is vernieuwend en bovendien erg verslavend. Door de A-knop in te drukken maak je vanzelf combo’s, doe je dit te vaak achter elkaar dan raakt je character in een overdrive. Je aanvallen richten dan 50% meer schade aan. Na deze overdrive raak je echter overheated en kun je je personage tijdelijk niet meer gebruiken. De truc is om tijdens je overdrive een special move te doen, om vervolgens met één simpele knop over te schakelen naar een ander personage. Deze ‘chain’ wordt vervolgens afgemaakt door een volgende special move, wat ervoor zorgt dat de overheated status vervalt en je weer vrolijk verder kunt met combo’s maken. Het is even wennen, maar zodra je het door hebt is het zeer makkelijk in gebruik en het blijft erg actief. Het nadeel eraan is dat je personages niet meer uniek zijn, ze voelen meer als onderdeel van het geheel.

Het enige unieke aan de personages zijn enkele special moves, waar soms een cutscene aan verbonden zit. Bepaalde summons of grotere krachten worden begeleid door kleine filmpjes, de grote fout is dat ze niet door te spoelen zijn. Dit resulteert in irritaties en uiteindelijk tot het zoveel mogelijk negeren van deze krachten. Het gevechtsysteem zelf is in ieder geval zeer vermakelijk, het zorgt ervoor dat je de dertig uren aan gameplay ook echt doorspeelt. Toegegeven, het maakt het spel niet heel erg uitdagend en het zal misschien zelfs herhalend worden. Toch voelde het voor mij als een frisse wind met nieuwe mogelijkheden. Wat zou dit een geweldig spel geweest zijn als er een Final Fantasy verhaal achter had geschuild.



Grafisch doet Magna Carta II niet mee met de top, het is puur middelmatig. Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het net alsof de hoofden van alle personages veel te klein zijn in verhouding tot het lichaam. De omgeving ziet er vooral wat zwakjes uit, maar het geheel is ook niet zodanig slecht dat menig oog er last van krijgt. Een groot kwelpunt aan de game is echter de camera. Tijdens gevechten heeft elke special move de neiging de camera te verplaatsen. Dit kan voor verwarring en desoriëntatie zorgen, terwijl het juist extra mooi probeert over te komen. Een typisch geval van een foute keuze, maar het is niet onoverkomelijk.

Op audiogebied klaart Magna Carta II de klus, maar daarmee is ook alles gezegd. De vertalingen zijn niet heel erg slecht, maar door het dramatische script zal het moeilijk geweest zijn de personages niet belachelijk over te laten komen. De muziek welke het spel vergezeld is verder niet storend, op enkele punten zelfs aangenaam. Voor de Japan Die-Hards is er helaas slecht nieuws, de originele Japanse voicecasting is niet aanwezig, al heb ik dat zelf niet als storend ervaren.

Al met al is Magna Carta II best vermakelijk, zolang je van tevoren accepteert dat je een game speelt waarbij risico’s in zijn geheel vermeden worden. De verhaallijn is zo doorzichtig als het maar kan, toch biedt het vechtsysteem genoeg nieuws om het op zijn minst een keer door te lopen. Het is jammer dat de game niet verder komt dan de middenmeuk. Want zelfs al is het spel helemaal niet slecht, er is zoveel beters te vinden op de markt.
Beoordeling
Gameplay   76
Sound   68
Graphics   76
Replay   66

Een voorspelbaar avontuur.
72


10:43  Nieuwe beelden Frogger Returns
10:18  Virtual Console - Week 126
 Reacties (29)
 Pagina: 1 | 2
Gast (77.61.117.xxx) op 13-11-2009 om 10:30
Als je dan toch op zoek bent naar een goede RPG, ga dan voor Dragon Age. ;)

Gast (145.48.234.xxx) op 13-11-2009 om 10:33
wellicht als het beter speelt dan op PC want vond dragon age op PC niet echt heel goed.

Zuigertje op 13-11-2009 om 10:34 [Niv: 118 / Exp: 5884]
"Want zelfs al is het spel helemaal niet slecht, er is zoveel beters te vinden op de markt."

Oftewel een kutspel. Redacteuren mogen dit uiteraard niet zeggen, maar ik doe het wel voor jullie.

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-11-2009 om 10:37 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Als het een kutspel was, zou de score wel wat lager uitvallen.

NickPeters op 13-11-2009 om 10:56 [Niv: 9 / Exp: 448]
Indeed, wees alsjeblieft niet bang dat ik dingen verbloem!
Nogmaals, het vechtsysteem redt dit spel, anders zou de score de 60 niet eens halen, want dan bleef er weinig over om van te genieten.

Nu dus alleen tof als je niet teveel verwacht van het verhaal en tegen alle clichés opgewassen bent.

Zuigertje op 13-11-2009 om 11:00 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Sorry, af en toe ben ik een hater.

dantekloon op 13-11-2009 om 12:15 [Niv: 186 / Exp: 9289]
ik had hem gelijk gehaald als mijn 360 niet kapot was gegaan
nu ga ik hem pas halen als het goedkoper wordt
de meeste JRPGs op de 360 zijn klote
Infinite Undiscovery//The Last Remnant//Lost Odyssey

Cervantes op 13-11-2009 om 12:34 [Niv: 117 / Exp: 5871]
Dantekloon, nou LO is zeker een goed spel.
Infinity en Remnant daarentegen. Slecht.

Gast (94.208.146.xxx) op 13-11-2009 om 12:35
ik had hem zelf gespeeld de demo dan ik kwam niet door de tutorial om dat de demo japans was :P

lorenzogilds op 13-11-2009 om 12:36 [Niv: 33 / Exp: 1638]
ik ben het met je eens cervantes LO was zeker geen slechte japanse rpg

Gewijzigd door lorenzogilds op 13-11-2009 om 12:36

eehbiertje op 13-11-2009 om 12:46 [Niv: 76 / Exp: 3825]
haha ik moest en zou hem spelen volgens vrienden super rpg en alles..

echt serieus ik hou al niet van turn based (dit is variant er van dan)

maar vond hem niet echt veel aan dus heb hem maar weggegeven

Gast (80.126.80.xxx) op 13-11-2009 om 17:36
desondanks ziet dit spel er beter uit dan bvb lost oddydey en the last remnant etc, Softmax kan teminste WEL met de U3 engine omgaan.

Ook zijn de character design veeel beter dan die rommel in eerdergenoemde games. maar das niet moelijk met iemand als hyung tae kim aan het roer.

als iemand mij vraagt naar een goede rpg voor de 360, dan zeg ik MCII. Of Star Ocean, of Eternal Sonata. Inifnite moet ik nog eens serieus checken voor ik daar een oordeel over kan geven.

Gast (80.56.144.xxx) op 13-11-2009 om 18:29
Tidus verloor zogenaamd zijn geheugen? Onzin, Tidus werd door de inwoners van Spira voor gek verklaard, en deed daardoor alsof hij vergeten was waar hij vandaan kwam.

Gast (80.56.144.xxx) op 13-11-2009 om 18:31
Ook nog, MagnaCarta is helemaal geen JRPG, het is van een Koreaanse developer.
That said, het heeft inderdaad veel weg van een JRPG.

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-11-2009 om 19:22 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
jRPG is in de eerste plaats een genre, geen indicatie over de afkomst ervan. (hoewel het ook kan gebruikt worden om de afkomst aan te duiden)

Gewijzigd door Joni Philips op 14-11-2009 om 12:21

Gast (217.136.13.xxx) op 13-11-2009 om 20:07
Lol alweer een kut jrpg

lorenzogilds op 13-11-2009 om 22:20 [Niv: 33 / Exp: 1638]
deze koop ik uit de budget bak

NickPeters op 13-11-2009 om 23:02 [Niv: 9 / Exp: 448]
@ gast 80.56

Precies, daarom verloor hij 'zogenaamd' zijn geheugen. Niemand geloofde zijn verhaal en hij moest bidden om zijn geheugen terug te krijgen. Zelf geloofde Tidus er niets van, maar hield de schijn op die de inwoners hem voorschotelden.


Gast (80.126.80.xxx) op 14-11-2009 om 01:21
gezer alweer een kut rpg

ik snap het niet. blue dragon en lost oddysey zijn helemaal kut rpg's maar daar was iedreen weer lyrisch over. kut nederland. ik wil hier weg.

Gast (80.126.80.xxx) op 14-11-2009 om 01:22
@lorenzogilds
neem dan ook effe eternal sonata mee, nog zon "kut" rpg die daar vast wel tusseligt.

lorenzogilds op 14-11-2009 om 01:40 [Niv: 33 / Exp: 1638]
@ Gast (80.126.80.xxx) STFU klootzak

Gast (217.136.13.xxx) op 14-11-2009 om 02:10
Gast: ik heb het niet over die 2 games, ik hou juist wel van die 2 maar laatste tijd kwam alleen bagger uit: dit, Last Remnant, infinite undiscovery etc

Gast (80.126.80.xxx) op 14-11-2009 om 02:14
@lorenzogilds
mooi, die gevoelige snaar heb ik ook weer geraakt >:)

Gezer
het zal allemaal wel maar liever dit spel dan LO of BD of LR enz

Ferdienandjuh op 14-11-2009 om 10:00 [Niv: 21 / Exp: 1057]
Ik heb erg genoten van Eternal Sonata en LO Deze game ga ik misschien ook wel halen, als ie wat goedkoper is.

Gast (80.56.144.xxx) op 14-11-2009 om 11:09
@ Joni Philips

JRPG is een genre, geen afkomst.

JRPG = Japanese Role Playing Game.
WRPG = Western Role Playing Game
oeps....

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Magna Carta II
Type:
Game
Releasedatum:
16-10-2009
Ontwikkelaar:
Softmax
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media